Air Canada zamówiły wczoraj (20 grudnia) pięć kolejnych airbusów A220-300. Nowe zamówienie zostało zawarte w piątą rocznicę dostawy pierwszego A220, która miała miejsce w grudniu 2019 r.
Pierwsze zamówienie na 45 samolotów A220-300 Air Canada złożyła w 2016 r. z opcją na 30 dodatkowych samolotów, następnie w 2022 r. zwiększyła je o 15 kolejnych maszyn. Zamówienia zawierają także prawa do zastępowania większych samolotów mniejszą wersją A220-100 w określonych okolicznościach. Łącznie, z najnowszym zamówieniem, kanadyjski narodowy przewoźnik ma zamówionych już 65 samolotów A220.
- A220 spełnił swoje obietnice dla Air Canada w ciągu pięciu lat służby. Umożliwił nam otwieranie nowych tras i lepszą obsługę istniejących tras dzięki temu, że ma odpowiednią ekonomikę, aby wspierać naszą zyskowną strategię wzrostu. Jest również bardzo popularny i lubiany wśród naszych pasażerów. Cieszymy się, że możemy dodać kolejnych pięć tych samolotów, zbudowanych w Mirabel, tuż obok naszej siedziby w Montrealu, aby dalej wspierać kanadyjski sektor lotniczy - powiedział John Di Bert, wiceprezes i dyrektor finansowy Air Canada.
A220-300 Air Canada zabiera na pokład 137 pasażerów w dwuklasowej konfiguracji pokładu: 12 w klasie biznes (2-2) oraz 125 w klasie ekonomicznej (2-3). Na pasażerów czeka nowy wystrój kabiny, Wi-Fi oraz najnowszy system rozrywki Panasonic eX1. A220 latają głównie z dwóch baz linii w Montrealu i Toronto.
- To trzecie zamówienie Air Canada na A220 w ciągu kilku lat. Jesteśmy zobowiązani do ścisłej współpracy z flagowym przewoźnikiem, wspierając jego program odnowy floty. A220 to najbardziej wydajny samolot w swojej kategorii wielkości, oferujący najwyższy komfort dzięki przestronnej kabinie i zasięgowi umożliwiającemu loty do wielu miejsc w siatce przewoźnika - powiedział Benoit de Saint-Exupery, wiceprezes Airbusa ds. sprzedaży samolotów komercyjnych.
Linia była pierwszym użytkownikiem wprowadzającym A220-300 (launch customer) w Ameryce Północnej w styczniu 2020 r. i od tego czasu obsługuje flotę 34 A220 latających do ponad 70 miast.
Flota kanadyjskiej liniiObecnie flota Air Canada składa się z 208 samolotów: czterech airbusów A319, 18 A320, 19 A321, 34 A220-300, 20 A330-300, 41 boeingów B737 MAX 8, ośmiu B767-300F/BDSF, sześciu B777-200LR, 19 B777-300ER, ośmiu B787-8 oraz 31 B787-9.
Przewoźnik oczekuje na dostawę 124 samolotów: 31 airbusów A220-300, 30 A321XLR,
dwóch boeingów B767-300ER, jednego B787-9,
18 B787-10, dwóch B767-300BDSF, dwóch B777F, 12 B737 MAX 8 oraz
30 Heart Aerospace ES-30.Rodzina A220Do tej pory A220 przewiozły na pokładach ponad 99 milionów pasażerów na 822 obsługiwanych trasach. Na koniec listopada br. zamówionych było 898 maszyn A220: 97 A220-100 oraz 801 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 379 samolotów tego typu do 20 linii lotniczych: 67 A220-100 oraz 312 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (73), airBaltic (49) oraz Air France (40).
Rodzina maszyn A220 (dawna CSeries) jest produkowana w dwóch wersjach A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/120 do 145/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności i łączy najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji. Samolot jest również znacznie cichszy i posiada czterokrotnie mniejszy ślad akustyczny.